شین مسی

شین مسی چیست؟

شین مسی یک مکعب مستطیل شکل از مس یا آلومینیوم است که دارای طول است.


از این قطعه در تابلو برق برای هدایت جریان الکتریکی به قسمت های مختلف داخل تابلو برق استفاده می شود.


(در مجالس هرگاه از شینه یاد می شود به لبه مسی اشاره می کند). در زیر به انواع اتوبوس های مسی مورد استفاده در صنعت تابلو برق اشاره خواهیم کرد.


تمام ژنراتورها، ترانسفورماتورها، سیم ها و کابل های یک نیروگاه یا ایستگاه ترانسفورماتور که دارای ولتاژ یکسانی هستند در هر فاز با یک میله یا یک هادی به نام شینه متصل می شوند.


در باس تمام انرژی از ژنراتورها، ترانسفورماتورها یا هر دو وصل می شود و از آنجا مستقیماً با ولتاژ یکسان یا با کمک یک ترانسفورماتور افزایش یا کاهش ولتاژ متفاوت به مصرف کنندگان یا اتوبوس های دیگر متصل می شود.


هدایت می شوند بنابراین می توان گفت که تایر وسیله ای برای گرفتن و توزیع انرژی در همان واحد است. لاستیک ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:


تک اتوبوس مسی

چند اتوبوس مسی

 

انواع شینه مسی منحنی

 


از طریق تا کنید

این منحنی برای تغییر جهت مسیر لاستیک استفاده می شود. زاویه این خم معمولا 90 درجه است، اما شما می توانید هر زاویه ای که می خواهید ایجاد کنید.دو برابر ضخامت

این منحنی برای اتصال قطعاتی که در کنار یکدیگر قرار دارند استفاده می شود. اندازه شعاع این منحنی به فاصله بین دو پایانه ای که باید به یکدیگر متصل شوند بستگی دارد. این منحنی بیضی یا دایره ای است و بدون گرم کردن لاستیک به درستی انجام نمی شود.


این منحنی تنها منحنی است که کاملا دایره ای است و انجام آن در یک خط امکان پذیر نیست، زیرا در این صورت لاستیک در امتداد خط عرضی پاره می شود.


 


منحنی پله

هر زمان که دو قسمت در یک راستا نباشند، از این زانویی برای برقراری ارتباط الکتریکی بین این دو قسمت استفاده می شود. به عنوان مثال، دو قطعه را در نظر بگیرید که یکی زیر دیگری هستند، اما عمق قرارگیری آنها در پانل متفاوت است.


شینه اتصال این دو قسمت دارای دو منحنی معکوس می باشد تا جهت شینه در ابتدا و انتهای آن تغییر نکند و در عین حال محل شینه عمیق تر شود یا برعکس.


 


منحنی چرخشی

این کامبر به عنوان چرخش لاستیک نیز شناخته می شود و در مواقعی که نیاز به تغییر جهت سطح تایر در تمام طول حرکت لاستیک باشد استفاده می شود.


نکته: در تمامی چین های ذکر شده حداکثر زاویه تا شدن مجاز 90 درجه است و در صورت نیاز به زاویه بزرگتر باید از دو چین متوالی استفاده کنیم.انواع لاستیک از نظر ظاهر.

 


کابل هوایی

جنس این نوع لاستیک ها معمولاً آلومینیوم فولاد تقویت شده (ACSR) است که انعطاف پذیری خوبی دارد.


 


لوله گذاری شده

این نوع شینه برای جریان های بالاتر از 3000 آمپر مقرون به صرفه تر است.


 


شمش مقطع مستطیلی

این نوع شینه عموماً از مس ساخته شده است و عمدتاً در تأسیسات داخلی استفاده می شود زیرا انشعاب آن از یک شمش صاف آسان تر از یک لوله است.


لاستیک های خم شده

همانطور که می دانید در ساخت تابلوهای برق که جریان بالایی دارند از شینه ها استفاده می شود. فرض کنید یک کلید فشرده با شدت جریان 250 آمپر داریم و می خواهیم آن را به ترمینال وصل کنیم یا به کلید دیگری وصل کنیم. برای این کار باید اندازه سیم 70-95 میلی متر مربع را برای سیم کشی انتخاب کنیم.


اما مشکل این است که کابل 95 میلی متری بسیار ضخیم است و نمی توان آن را در داخل تابلو برق که کابل ها معمولاً دارای دوندگی کوتاه هستند قالب زد.


بنابراین برای اتصال و ارتباط فیدرها باید از شینه های مسی استفاده شود، زیرا پس از نصب کاملاً در محل نصب ثابت می شوند و شکل آنها مانند کابل ها در اثر حرارت و لرزش تغییر نمی کند و در محل نصب نمی شود. محل نصب نیست.شاید در جریان های بالاتر، مثلا 2000 یا 4000 آمپر، کار با سیم غیرممکن باشد. بنابراین شینه ها نقش بسیار مهمی در صنعت تابلو برق و پروژه های برق و برق صنعتی دارند و جریان های بالای 160 آمپر معمولا به شینه نیاز دارند.


در اینجا نحوه سیم کشی تابلو برق و قطعات آن را به شما آموزش می دهیم.


برای استفاده از باس مسی در پنل، باید شکل آن را تغییر دهیم (خم). این کار به صورت دستی یا با دستگاه متالورژی تایر انجام می شود. انواع انحنای تایرها عبارتند از:


در انتخاب نوع شینه و تزیین کلیدها و جداکننده های یک تیر باید به چند فاکتور توجه کرد که عبارتند از:


قابلیت اطمینان


اقتصادی باشد

رعایت محدودیت ها و شرایط فیزیکی

سادگی و سهولت عملیات و نگهداری و ایمنی برای پرسنل

وضعیت ایستگاه از نظر توسعه و تعمیر در حالت عملیات عادی شبکه.

عوامل موثر در لاستیک ها

قابلیت اطمینان و تداوم خدمات

موقعیت پست در شبکه

ولتاژ و ظرفیت پست

اهمیت مصرف کننده

اقتصادی باشد

هزینه یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب لاستیک مناسب برای یک کار است و هنگام مقایسه انواع لاستیک هزینه های زیر بررسی و مقایسه می شود.


هزینه های ناشی از نیاز به استفاده از تجهیزات مختلف مانند جدا کننده ها، کلیدها، ترانسفورماتورهای جریان و ولتاژ، میله ها، اسکلت فلزی، کابل ها و هزینه های ناشی از نیاز به استفاده از سیستم های حفاظتی و کنترلی.


هزینه های ناشی از نیاز به فضا و فونداسیون و ساخت


سادگی و سهولت عملیات و نگهداری و ایمنی برای پرسنل


با توجه به اینکه نوع لاستیک از نظر کمی و کیفی در تجهیزات و سیستم حفاظتی مورد نیاز نقش تعیین کننده ای دارد و عملکرد صحیح و مطمئن طرح نیازمند پرسنل کارآمد جهت انجام عملیات و


تعمیر و نگهداری این سیستم ها، بنابراین انتخاب نوع تایر بدون در نظر گرفتن سطح توان فنی پرسنل موجود در منطقه امکان پذیر نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد